A konferencia programja

World Café - indul a MŰHELY!

Közhely (de nem véletlenül lett az), hogy a konferenciák, találkozók legfontosabb momentumai sokszor a kávészünetekben történnek: kapcsolódások, inspiráló beszélgetések, tapasztalatcsere... A World Café egy moderációs technika, mely nagy létszámú csoportok számára teszi lehetővé a kötetlen beszélgetést, miközben az a "mederben marad".

Kis csoportokban beszéljük majd meg, ki mit gondol adott szakmai kérdésekről, kinek milyen tapasztalatai vannak? Egy kérdéssor lesz a vonalvezető, de természetesen ez erős megkötéssel nem jár. Majd, és itt jön a csavar, némi idő után mindenki feláll az addigi társaságától, és egy másik kis csapatban folytatódik a beszélgetés, ugyanazokkal a kérdésekkel, de más konferencia-társak más tapasztalataival, nézőpontjaival, véleményével.


Workshopok

Az idei konferencián az alábbi élménypedagógiai szereplők gazdagítják programunkat. 90 perces blokkokban párhuzamosan, három helyszínen zajlanak majd a műhelymunkák.

10:35-12:05

Bödecs Anna - Mersich Ágota (Élet-Labor): A csoportdinamika a struktúra alatt van

Közös kísérletezésre hívunk benneteket! Egy kevésbé megkomponált, de annál nagyobb önállóságot, önirányítást és kreativitást lehetővé tevő alkalommal szeretnénk betekintést adni a csoportdinamikai módszertanba. Egy jól strukturált tréning után a résztvevők elégedetten távozhatnak - biztonságot adhat az, hogy a tréner jól átgondolta honnan hova navigálná a csapatot, és gondosan kísérte őket ezen az úton. Mégis mi történik akkor, ha a tréner háttérbe vonul, és a csoport sokkal nagyobb teret kap arra, hogy saját maga alakíthassa a folyamatot, és megfigyelhesse saját működését? Hogyan alakíthatja a különböző csoportméret azt, hogy mi történhet meg az emberek között?Erre keressük közösen a válaszokat.

N. Farkas Rita: ERDŐSZÉLI LÉLEKFARM - a hely, ahol a találkozások élménnyé válnak!

Erdőszélen a tematikus önismeretei LÉLEKFARM megálmodójaként, szerettem volna egy olyan kis világot létrehozni, ahol az egyéni konzultációk, coachingok, tréningek, képzések, táborok, csapatépítés, előadások, szemináriumok, elvonulások megférnek egymás mellett.Az állatok közelségét a csodálatos jurtát, az erdő ölelését, színpadot most nem tudom elhozni a konferenciára. Viszont mivel találkozhatnak az érdeklődők?

  • Játékélménnyel: Találkozások... életünk talán legizgalmasabb pillanatai. Az első benyomások, amik néhány másodperc alatt hatnak. Mi határozza meg, hogy szimpatikus vagy éppen nem, a másik ember? Közösségépítés alapja, a találkozás minőségi élményének a megteremtése. Lehetősége lesz kipróbálni az ismerkedést lélekfarmer módon.
  • Lélekfarmerekkel: - akik, megtapasztalták felnőttként is a saját életükben a gyors fejlődés eredményeit és mernek róla beszélni.
  • Tapasztalat átadással: Tervei között van, hogy vállalkozna? Érdekli, hogy a covid alatt induló vállalkozásból, hogy lett sikeres álommeló?

14:40-16:10

Pressley Ridge Magyarország Alapítvány:
Élménypedagógia és viselkedésmenedzsment - Future.Skills táborunk céljai, tapasztalatai, szakmai háttere

Ebben az évben álmodtunk egy tábort hátrányos helyzetű 13-17 éves fiataloknak az ÖJAB (Österreichische Jugendarbeitbewegung) osztrák szervezettel, és a MIMO osztrák programozó cég alapítójával. A program során a gyerekek egy héten keresztül ismerkedhettek a programozás alapjaival Bécsben, ahol különböző szabadidős tevékenységekben is részt vehettek, illetve ismerkedhettek egy másik ország szokásaival, kultúrájával. A gyerekek közül többen még soha nem hagyták el szülőfalujuk határát, voltak, akik kortársak társasága nélkül, kirekesztve töltötték ezt az évet, vagy éppen komoly családi krízisben, illetve mélyszegénységben élnek. Így érthető, milyen
komoly kihívásokat rejtegetett számukra a táborban való részvétel.
A tábor pedagógiai keretét, és az élménypedagógiai elemeket a Pressley Ridge Magyarország Alapítvány biztosította. Workshopunk arról szól, hogyan álmodtuk meg ezt a programot, milyen módszertant és alapítványi protokollokat raktunk mögé és hogyan használtunk az élménypedagógiát hogy biztonságot nyújtó, védett közeget biztosítsunk a résztvevők számára.

Élményzóna: A kihívás - készség egyensúlya

A zónaelméletek nagy hasonlóságot mutatnak a Csíkszentmihályi Mihály-féle flow-elmélettel. Azt tudjuk, hogy a tanulás a komfortzónán túl kezdődik (itt egészséges izgalom, egészséges "szorongás", kíváncsiság mutatkozik) és azt is, hogy ha megfelelő kihívás (magas, de elérhető célok) elé állítjuk a résztvevőket, akkor megvan a lehetőség arra, hogy átéljék a flow állapotát. Hogyan lehetséges ezt a kihívási szintet elérni? Hogyan lehet tanulási zónában maradni úgy, hogy ne essünk át a pánik zónába? Ezekről lesz szó ebben a témacsoportban.

16:30-18.00

Szabolcs Gergely (Pedagógia Plusz): Élményből pedagógia, avagy a hatékony és a fejlődést szolgáló feldolgozás néhány lehetősége

A mindennapi tapasztalat, az élmény, de maga a játék is rengeteg tanulási potenciállal bír. Egy tudatosan felépített és alkalmazott élménypedagógiai folyamat célja ezt a potenciált maximalizálni adott keretek között. Programunkon ezt járjuk körbe. Egy rövid gyakorlat után tartunk néhány "minta-feldolgozást". Kipróbálunk lehetőségeket, reflexió-példákat, a tanulás élmény előtti megalapozását, amivel nagyobb eséllyel érhetjük el, hogy a feldolgozás során nagyszerű közhelyek helyett valóban pragmatikus tanulságokat fogalmazzanak meg a résztvevők.

Gruber Andrea - Nagy Zsolt (NoBadKid): Mindannyiantanárok, mindannyian tanulók vagyunk

Mindannyiunknak, munkakörünktől függetlenül, lehetőségünk van terápiás módon kapcsolódni a rank bízott gyerekekkel és családokkal. Minden interakció nyomot hagy mindannyiunkban. A gyerekekkel és családjaikkal, valamint egymással való interakcióink során mindig készségeket kell tanítanunk, kompetenciát keresnünk, lelkes tanulóknak lennünk, és elősegítenünk a pozitív kapcsolatok kialakulását.
A workshopon egy történetmesélős utazásra hívjuk a részvevőket. A story telling módszerével mutatjuk be az alapítvány vezetője és egy egykori program részvevő fiatal közös tanulási folyamatát, egészen a jelen pillanatig, amikor már kollégaként dolgozunk együtt. A történet kulcspontjait és tanítási-tanulási folyamat kulcselemeit a részvevőkkel
közösen azonosítjuk be.


Játékóra

A konferencián igyekszünk teret adni a szakmai beszélgetéseknek, módszertani eszmecserének, de legalább ilyen fontos a személyes tapasztalat, eszköztárunk gazdagítása. Erről szól a Játékóra - 60 perc kötetlen és szabad játék, gyakorlatok, aktivitások, hogy kipróbálhassunk új játékokat, amiket aztán később munkánkban is alkalmazhatunk.

Bagáry Attila: Játéktár-projekt

Pedagógusként szeretek olyan játék- és élménypedagógiai gyakorlatokat alkalmazni, melyeknek során az aktív gyerekeknek tapasztalati úton edződik a találékonysága, együttműködési- és kommunikációs képessége, illetve a résztvevők közösségi élményhez juthatnak. A projektem célja olyan játékpedagógiai módszerek, eszközök kidolgozása, alkalmazása, tanítása, melyek elsődlegesen a szociális kompetenciák, illetve az ehhez szükséges kognitív képességek erősítésére alkalmasak. Hiszem, hogy a rugalmas gondolkodás fejlesztése ezekkel a módszerekkel lehetséges, és szerintem ez a jelen egyik legfontosabb nevelési-oktatási feladata a jövő életrevaló, kreatív gyermekeiért. Posztjaimban erről az edukációs folyamatról számolok be. Módszertani játéktáramat folyamatosan bővítem, alakítom. A tudásmegosztás jegyében kiszállásos foglalkozásokat, programokat vállalok, melyek elsősorban alsó tagozatos diákoknak szólnak, továbbá nyitott vagyok a pedagógiai műhelymunkára is.

Szakmai reflexiók

Egy élménypedagógiai foglalkozásnak (szinte) nélkülözhetetlen része a feldolgozás. A konferencia zárásaként erre is lehetőséget adunk, hisz a tanultak, vagy legalább a felmerült kérdések kimondása, lejegyzése sokszorosan hatékonyabbá teszi a személyes és szakmai fejlődést.