Szakmai anyagok

Gondolatok, szösszenetek, videók a tréningek, az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás szakmai és személyes oldaláról. 

1. Élménypedagógiáról tömören

A tapasztalati tanulás, avagy az élménypedagógia definiálása, és olyan alapfogalmak tisztázása, mint a Kolb-féle tanulási ciklus, illetve a reflexió és feldolgozás jelentősége.


2. Hol van a "komfort zóna"?

Ismerkedés a zóna-hasonlattal, illetve a Flow-modell alapjával, valamint a tréningek során a résztvevőkre terhelt kihívás élménypedagógiai módszertani magyarázatával és alapelveivel.


3. A döntés kihívása és gondolatok a tálban

A foglalkozások során fontos, hogy a résztvevő saját döntéséből tesz meg valamit. És minél nagyobb a "tét", annál jelentősebb ez a döntés. Avagy ismerkedés a választható kihívás módszerével, és a figyelem előzetes irányításának lehetőségeivel.


4. Expedíció - a személyiség fejlesztő vándortábor

Néhány szó és gondolat az expedícióról, ami jelen esetben nem a világ egy eldugott szegletének feldolgozását jelenti, hanem az élménypedagógia módszertanának talán legjelentősebb és leghatékonyabb eszközét.


5. Természetes és mesterséges kihívások

A tapasztalati tanulás egy természetes folyamat, így érvényét kifejtheti a tréningek mesterséges (vagy olykor mesterkélt) világán kívül is. Sőt, van, amikor tudatosan ezeket a természetes kihívásokat jobb keresni, míg máskor praktikusabbak a mesterséges elemek.


6. Néhány evidens gondolat arról, amikor körben állunk

Egy kis gondolatfuttatás arról az evidenciáról, hogy szeretünk körben állva, ülve megbeszélni dolgokat. De miért praktikus, mikor tudja növelni a hatékonyságot, és mikor kontraproduktív? 


Kapcsolat és Kapcsolódás - programajánlások

Letölthető segédlet pedagógusoknak az emberi kapcsolatok és az interperszonális képességek fejlesztésére tantermi keretek közt.

Nyomtatásbarát, fehér alapú verzió: 


BIOM Alapítvány - A belső motiváció ereje

"A belső motiváció ereje" című projektben (Erasmus+ KA2 2021-1-HR01-KA210-YOU-000027439 projekt, 2021-2023) a magyar BIOM Alapítvány és a horvát Edunaut elkészített egy olyan kézikönyvet és a reflexiós kártyacsomagot, mellyel eszközöket ad ifjúságsegítők, pedagógusok, pszichológusok és nevelők kezébe. Ezek használatával támogatni tudják a fiatalokat abban, hogy gondolkodásmódjuk rugalmasabb legyen, önszabályozásuk hatékonyabb, illetve tudatosabbak legyenek belső motivációjukkal kapcsolatban.
A kézikönyv és a reflexiós kártyák segítik a kollégákat abban, hogy
1) dolgozzanak belső motivációjuk fejlesztésén
2) fejlesszék kulcskompetenciáikat (többnyelvű; személyes, szociális és tanulási kompetencia; kulturális tudatosság és kommunikációs kompetencia)
3) gazdagodjanak a stresszel való megküzdésben
4) és a fenti készségek erősödésében támogassák a velük dolgozó fiatalokat is.

További részletek: https://biomalapitvany.hu/erasmus-projektek/

1. A belső motiváció ereje című kézikönyv: A könyvben röviden, lényegretörően összefoglalták a témához kapcsolódó aktuális elméleti hátteret, ami friss szemléleti keretet biztosít az olvasó számára. A könyv második fele tele van gyakorlatokkal, kész óratervekkel, amiket már másnap fel lehet használni ifjúsági csoportokban.

2. A reflexiós kártyák: Gondolatébresztő illusztrációk a témához fűzűdő érzelmek, gondolatok megfogalmazására. Ezek használatával a szakemberek facilitálhatják a fiatalok bevonódását, illetve önreflexióját.


Szösszenetek, gondolatok, blog