Szakmai anyagok
Gondolatok, szösszenetek, videók a tréningek, az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás szakmai és személyes oldaláról.
1. Élménypedagógiáról tömören
A tapasztalati tanulás, avagy az élménypedagógia definiálása, és olyan alapfogalmak tisztázása, mint a Kolb-féle tanulási ciklus, illetve a reflexió és feldolgozás jelentősége.
2. Hol van a "komfort zóna"?
Ismerkedés a zóna-hasonlattal, illetve a Flow-modell alapjával, valamint a tréningek során a résztvevőkre terhelt kihívás élménypedagógiai módszertani magyarázatával és alapelveivel.
3. A döntés kihívása és gondolatok a tálban
A foglalkozások során fontos, hogy a résztvevő saját döntéséből tesz meg valamit. És minél nagyobb a "tét", annál jelentősebb ez a döntés. Avagy ismerkedés a választható kihívás módszerével, és a figyelem előzetes irányításának lehetőségeivel.
4. Expedíció - a személyiség fejlesztő vándortábor
Néhány szó és gondolat az expedícióról, ami jelen esetben nem a világ egy eldugott szegletének feldolgozását jelenti, hanem az élménypedagógia módszertanának talán legjelentősebb és leghatékonyabb eszközét.
5. Természetes és mesterséges kihívások
A tapasztalati tanulás egy természetes folyamat, így érvényét kifejtheti a tréningek mesterséges (vagy olykor mesterkélt) világán kívül is. Sőt, van, amikor tudatosan ezeket a természetes kihívásokat jobb keresni, míg máskor praktikusabbak a mesterséges elemek.
6. Néhány evidens gondolat arról, amikor körben állunk
Egy kis gondolatfuttatás arról az evidenciáról, hogy szeretünk körben állva, ülve megbeszélni dolgokat. De miért praktikus, mikor tudja növelni a hatékonyságot, és mikor kontraproduktív?
Kapcsolat és Kapcsolódás - programajánlások
Letölthető segédlet pedagógusoknak az emberi kapcsolatok és az interperszonális képességek fejlesztésére tantermi keretek közt.
Nyomtatásbarát, fehér alapú verzió:
BIOM Alapítvány - A belső motiváció ereje
"A belső motiváció ereje" című
projektben (Erasmus+ KA2 2021-1-HR01-KA210-YOU-000027439 projekt, 2021-2023) a
magyar BIOM Alapítvány és a horvát Edunaut elkészített egy olyan kézikönyvet és
a reflexiós kártyacsomagot, mellyel eszközöket ad ifjúságsegítők, pedagógusok,
pszichológusok és nevelők kezébe. Ezek használatával támogatni tudják a
fiatalokat abban, hogy gondolkodásmódjuk rugalmasabb legyen, önszabályozásuk
hatékonyabb, illetve tudatosabbak legyenek belső motivációjukkal kapcsolatban.
A kézikönyv és a reflexiós kártyák segítik a kollégákat abban, hogy
1) dolgozzanak belső motivációjuk fejlesztésén
2) fejlesszék kulcskompetenciáikat (többnyelvű; személyes, szociális és
tanulási kompetencia; kulturális tudatosság és kommunikációs kompetencia)
3) gazdagodjanak a stresszel való megküzdésben
4) és a fenti készségek erősödésében támogassák a velük dolgozó fiatalokat is.
További részletek: https://biomalapitvany.hu/erasmus-projektek/
1. A belső motiváció ereje című kézikönyv: A könyvben röviden, lényegretörően összefoglalták a témához kapcsolódó aktuális elméleti hátteret, ami friss szemléleti keretet biztosít az olvasó számára. A könyv második fele tele van gyakorlatokkal, kész óratervekkel, amiket már másnap fel lehet használni ifjúsági csoportokban.
2. A reflexiós kártyák: Gondolatébresztő illusztrációk a témához fűzűdő érzelmek, gondolatok megfogalmazására. Ezek használatával a szakemberek facilitálhatják a fiatalok bevonódását, illetve önreflexióját.