A konferencia programja

World Café - indul a MŰHELY!

Közhely (de nem véletlenül lett az), hogy a konferenciák, találkozók legfontosabb momentumai sokszor a kávészünetekben történnek: kapcsolódások, inspiráló beszélgetések, tapasztalatcsere... A World Café egy moderációs technika, mely nagy létszámú csoportok számára teszi lehetővé a kötetlen beszélgetést, miközben az a "mederben marad".

Kis csoportokban beszéljük majd meg, ki mit gondol adott szakmai kérdésekről, kinek milyen tapasztalatai vannak? Egy kérdéssor lesz a vonalvezető, de természetesen ez erős megkötéssel nem jár. Majd, és itt jön a csavar, némi idő után mindenki feláll az addigi társaságától, és egy másik kis csapatban folytatódik a beszélgetés, ugyanazokkal a kérdésekkel, de más konferencia-társak más tapasztalataival, nézőpontjaival, véleményével.


Workshopok

Az idei konferencián az alábbi élménypedagógiai szereplők gazdagítják programunkat. 90 perces blokkokban párhuzamosan, két helyszínen zajlanak majd a műhelymunkák.

10:35-12:05 Workshopok

Kozár Zoltán (Élményakadémia/Kijárat Projekt): Embodiment - tanulás a testünk és mozdulataink segítségével

Ezen a workshopon a résztvevők saját élményen keresztül bepillantást nyerhetnek az embodiment típusú tréningek világába, valamint azonnal használható eszközöket, játékokat sajátíthatnak el.
Milyen témákat fogunk érinteni?

  • Kapcsolódás önmagunkhoz
  • Kapcsolódás másokhoz
  • Érzelem kifejezés
  • Kommunikáció

Gruber Andrea - Károlyi Júlia - Kiss Ildikó (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány): Fluxx! Avagy a szertartások és rituálék rendet és kiszámíthatóságot teremtenek

Te is szereted, ha különböző helyzetekben tudod mire számíthatsz? Téged is kiborít, ha hirtelen megváltoznak a szabályok? Vagy ha egyáltalán nincsenek szabályok? Gyere el a workshopunkra, ahol a részvevőkkel együtt fedezzük fel azt, hogy milyen hatással van ránk a mindennapi, sokszor láthatatlan keretrendszer vagy esetleg annak hiánya. Ehhez a Fluxx! és más társasjátékokat hívjuk segítségül. A társasozás után körbejárjuk majd, hogy a szabályok kiszámíthatósága vagy éppen kiszámíthatatlansága hogyan hat a gyerekekre és milyen viselkedési tünetekben figyelhető meg. Megvizsgáljuk azt is, hogy az élménypedagógiai foglalkozásokon hogyan tudja a facilitátor kialakítani azokat a bizonyos kereteket, amik a tanulási folyamatot támogatják. Szót ejtünk a társasjáték fókuszú élménypedagógia foglalkozásokban rejlő lehetőségekről. Mindezt trauma-tudatos gyógyulás-központú szemléletből közelítjük meg, és a workshop vezetői Károlyi Juli társasjáték guru és Kiss Ildikó facilitátor megosztják több évtizedes tapasztalataikat is, Gruber Andrea pedig okoskodik.

13.20-14.20 Játékóra

A konferencián igyekszünk teret adni a szakmai beszélgetéseknek, módszertani eszmecserének, de legalább ilyen fontos a személyes tapasztalat, eszköztárunk gazdagítása. Erről szól a Játékóra - 60 perc kötetlen és szabad játék, gyakorlatok, aktivitások, hogy kipróbálhassunk új játékokat, amiket aztán később munkánkban is alkalmazhatunk.

Bagáry Attila: Játéktár-projekt

A projektem célja olyan játék- és élménypedagógiai módszerek, eszközök kidolgozása, alkalmazása, tanítása, melyek tapasztalati úton edzik a résztvevők találékonyságát. A rugalmas gondolkodás fejlesztése, a konvertálható tudás képességének erősítése játékhelyzetekből adódó szociális tanulással támogatható. Hiszem, hogy ez az egyik legfontosabb nevelési-oktatási feladat a jövő életrevaló, kreatív gyermekeiért.

Pál Laura (Élet-Labor): Szabadulószoba - élmény, ötletgyűjtés és rövid módszertan

A szabadulószoba egy olyan együttműködési játék, ahol különböző nyomokat, rejtvényeket, feladatokat kell megoldani, hogy a meghatározott időkereten belül kiszabaduljanak a résztvevők vagy megtaláljanak egy tárgyat. A műhelymunka folyamán tapasztalatokat adunk át egymásnak, akár egy rövid játéktervezésre is lehetőség lesz. A program célja, az inspirálás, ötletelés.


14:40-16:10 Workshopok

Szabó Róbert Endre (Weöres Sándor Színház / Pedagógia Plusz): Drámapedagógia

Amikor megkérdezték tőlem, hogy mit tanulok, büszkén válaszoltam: drámapedagógiát. És az mi? ‒ kérdezték. Hát… Nehéz lenne néhány mondatban megfogalmazni, és talán nem is lenne annyira hatékony, mintha kipróbálnánk. Erre szeretnék kísérletet tenni ennek a foglalkozásnak a keretében. Mi köze van a drámapedagógiának a tanításhoz? Ha elfogult lennék, azt mondanám, az egyik nélkül nem érdemes a másikkal foglalkozni. És mi köze van az drámapedagógiának és az élménypedagógiának egymáshoz? Számomra is meglepő volt, mennyire sok.

Lövei Szabolcs (Élményakadémia): Varázsbabok - támogató és visszajelző kör csoportoknak

A pozitív visszajelzés csodákra képes.
Ennek ellenére sok esetben nem könnyű adni vagy fogadni.
A workshop résztvevői saját élményen keresztül sajátíthatnak el egy egyszerű, de széles körben alkalmazható és alakítható visszajelző gyakorlatot, ami a csoporttagok egymásnak adott pozitív megerősítéseire koncentrál.


16:30-18:00 Workshopok

Pál Laura - Mersich Ágota (Élet-Labor): Légy Te a Fókuszban!

Legyen szó karrierről, vagy magánéletről, lásd tisztán a következő rövid vagy hosszútávú célod, és nézz rá a hozzá vezető útra, úgy, hogy közben felismerheted a benned lévő erőforrásokat. Egy jó gyakorlat arra, hogy az esetleges nehézségeket meglásd, de egyben azt is, hogyan tudod ezeket áthidalni, milyen belső erőforrásaidat mozgósíthatod.

Tóth Mariann - Szabolcs Gergely (Élet-Labor/Pedagógia Plusz): Mások-e a mai kamaszok? A fejlődéslélektan és a generáció elmélet összevetése

Gyakori beszédtéma, hogy a "mai fiatalok" mások, érthetetlenek, ugyanakkor ezeknek a gondolatoknak az eredői rendszerint a kamaszkor időkön átívelő, fejlődéssel törvényszerűen együtt járó (normatív) változások, krízisek. Ezeket minden serdülő (és környezetük) átéli már generációk óta. Másrészt valóban vannak külső tényezők, melyek ezekre a folyamatokra hatással vannak, melyek talán indokolttá teszik, hogy a Z és az alfa generációról megkülönböztetetten beszéljünk.


18.20 Szakmai reflexiók

Egy élménypedagógiai foglalkozásnak (szinte) nélkülözhetetlen része a feldolgozás. A konferencia zárásaként erre is lehetőséget adunk, hisz a tanultak, vagy legalább a felmerült kérdések kimondása, lejegyzése sokszorosan hatékonyabbá teszi a személyes és szakmai fejlődést.